En af de primære årsager til at hashtag på Facebook ikke rigtigt er slået igennem er, at de fleste private brugere har lukkede profiler, der kun kan ses af deres venner og eventuelt venners venner. Det gør det svært at udnytte hashtaggets potentiale, da de opslag, en privat person poster med hashtags, ikke vil kunne ses af andre end dennes venner. Modsat på Instagram og Twitter, hvor størstedelen af private brugere har åbne profiler.
Hashtag på Facebook kan bruges af firmaer til at kategorisere emner, og gøre det nemmere for brugere at finde relaterede opslag. Hashtag på Facebook har en kort levetid, dvs. at hashtag ophører med at være aktive og fungere efter en relativ kort periode – ofte under 2 uger (dette ændrer sig dog hele tiden). Det giver derfor god mening, at anvende hashtags på Facebook i forbindelse med kortvarige events, forestillinger o.lign.
En ubekræftet teori er, at du opnår en højere reach, altså flere visninger, når du tilfører hashtags til dine Facebook opslag. Man kunne have en mistanke om, at Facebook belønner folk, der anvender hashtag på Facebook, men dette er blot en hypotese.
Hashtag på Facebook kan selvfølgelig bruges til at promovere firmaets aktiviteter på Instagram og Twitter, og gøre opmærksom på, hvilke hashtag den pågældende virksomhed anvender.