Der findes flere forskellige # hashtag typer eller hashtagkategorier. I forbindelse med online markedsføring og hashtag strategi bør minimum 5 hashtag af følgende 4 overordnede hashtag typer indgå på Instagram:

1. Navnehashtag
Relaterer til firmaet og/eller brandet f.eks. #FrisørZalonen

2. Emnehashtag
Tilføjer firmaet og opslaget et emneområde, f.eks. #frisør, #klipning, #styling

3. Begivenhedshashtag
Events eller arrangementer med en vis størrelse, hvor det giver mening for virksomheden at oprettet et unik begivenhedshashtag f.eks. #JoinUs som blev brugt i forbindelse med Eurovision Song Contest. Begivenhedshashtag kan også anvendes af virksomheder til f.eks. fotokonkurrencer.

4. Relationshashtag
Kobler firmaet og opslaget sammen med andre opslag, firmaer eller begivenheder som #FashionFair2015, #Øksnehallen, #VeraModa, hvor navnehashtag og begivenhedshashtag anvendes som relationshashtag. Relationen kan også være geografisk og koble en butik eller en virksomhed sammen med et område f.eks. #Strøget #Pisserenden #IndreBy.

Derudover findes der 2 udvidet relationshashtag:

5. Velgørenhedshashtag
Ved større nationale indsamlinger for eksempelvis Kræftens Bekæmpelse, Røde Kors og Folkekirkens Nødhjælp, kan virksomheder med fordel anvende velgørenhedshashtag som f.eks. #støtbrysterne – forudsat at de rent faktisk støtter indsamlingen, og billedmaterialet understøtter dette (medarbejder der putter penge i indsamlingsbøssen, chef der overrækker stor check m.m.). Hvis ikke det er tilfælde, vil det oftest opfattes negativt og have modsatte effekt – se parasithashtag.

6. Parasithashtag (unrelated hashtag)
En del private brugere anvender kendte hashtag bare for at blive synlige, men uden at hverken de selv eller deres opslag har nogen forbindelse til hashtagget. Parasittagging minder om hashjacking, hvor brugere begynder at anvende nye hashtag, som var tiltænkt som markedsføringsstrategi for en større virksomhed, men som ender med at blive brugt til et andet eller måske direkte modsatrettet formål. Virksomheder bør ikke anvende parasithashtag, da det kan opfattes som en form for falsk markedsføring og skade virksomhedens troværdighed.

Sidst skal nævnes 2 hashtag, der adskiller sig fra de ovenstående ved ikke at være et kategorihashtag:

7. Stemningshashtag
#DetHerErBareDetFedesteHashtagJegNogenSindeHarLavet ……
Stemningshashtag anvendes som et sprogligt værktøj og kommunikativt greb uden anden funktion end at skabe en stemning omkring ens opslag. Dette bruges i stor stil af private brugere, men bør – som udgangspunkt – ikke anvendes af mindre virksomheder, da det ingen værdi skaber, og derfor er et “spildt” hashtag. Desuden er stemningshashtagget ofte blevet brug af brugere, der simpelthen ikke har forstået, hvordan hashtag virker.

Og så har Instagram i april 2015 gjort det muligt at hashtagge Emojis

8. Emojihashtag
Det særlige ved at bruge hashtag sammen med Emojis er, at Emojis er sproguafhængige, og opslag med disse hashtags derved kan “deles” med f.eks. en der skriver på Mandarin, Italiensk eller russisk. Som med stemningshashtagget er dette primært et hashtag, der kan være sjovt for private brugere at anvende, men umiddelbart kan være svært at få noget optimalt ud af som virksomhed.

Fun Facts: Instagram tillader ikke alle Emojis og har f.eks. forbudt # efterfulgt af aubergine emoji. Hvis du søger på #Eggplantt og lignende på Instagram, vil du forstå hvorfor. (Det er ikke det mest lødige indhold 🙂 )

Lær her hvad er hashtag