Et # hashtag er en brugerdefineret måde at kategorisere billeder og videoer på primært Instagram og Twitter.  Hashtags samler og grupperer emner og gør dem søgbare.

Hashtag skrives i ét ord og må gerne indeholde tal (men ingen specialtegn) – f.eks. #sommer2014

Derudover bruges hashtag – oftest af privat personer – som et sprogligt værktøj og kommunikativt greb uden anden funktion end at skabe en stemning omkring ens opslag – som f.eks. #detherernokdetfedestopslagjegharlavet.

For de fleste virksomhed anbefaler vi, at man anvender kategorihashtag. Læs om de forskellige hashtagtyper og hashtag strategi her.

Hashtaget anvendes i stor stil  på Twitter og Instagram, men hashtag på Facebook er også forsøgt anvendt – dog  uden den store succes. Men der er en svag tendens til, at flere og flere firmaer forsøger sig med # på Facebook – på trods af en udokumenteret tendens til meget kort levetid, dvs. at det ophører med at være aktive efter en relativ kort periode. Læs mere om hashtag på Facebook her.

Alle kan bruge alle hashtags, og det er ikke muligt at tage patent på et hashtag. Netop dette er det, der gør hashtagget spændende, fordi det er 100% brugerstyret, men også det, der gør er det til en – interessant – udfordring for virksomheder.

LÆS også hashtagget #tbt eller ThrowBackThursday her.

Hashtag