Det er vigtigt at variere dit indhold på Facebook – både af hensyn til Facebooks algoritme, men særligt af hensyn til dine følgere. Dine Facebook indholdstyper skal desuden leveres i skiftende form med en vekslen mellem ren tekst, tekst/billede, tekst/link, tekst/video osv. Her er en oversigt over forskellige Facebook indholdstyper, som du kan lade dig inspirere af.

Indholdstyperne vækker forskellige følelser i brugerne som f.eks. glæde (humor, ironi) og frygt (for at gå glip af noget). Det er selvfølgelig vigtigt, at du udvælger dit indhold i forhold til din målgruppe og dit produkt eller serviceydelse.

Tænk også på at dine opslag skal indholde et call-to-action element, gerne fungere som en samtalestarter eller skabe en loyalitetsfølelse blandt dine følgere.

UNDERHOLDNING
Humor, Ironi, Fun Facts, hints

INVOLVERING
Konkurrencer, debat, crowdsourcing, afstemning

OVERRASKELSE
Nyheder, WTF effekt, first-to-know

BAG KULISSEN
Indblik i hverdagen
Behind the scenes historier (hvordan bliver jeres produkt til, hvad laver I på kontoret etc.),
Personalisering af medlemmer, medarbejdere etc.

UDDANNELSE
Gode råd og tips, vidensdeling

OPTAKT – til fysisk event, Facebook aktivitet m.m.
Teaser, eventsinfo, aktivitetsliste, begivenhedsinvitation

LIVE
Live opdateringer, reportage

OPFØLGNING
Udvalgte/højdepunkter
Brugeroplevelser, testimonials, brugerbilleder
Anmeldelser
Tak til fans, deltagere

SALG
Nyt tiltag, nyt produkt
Tilbud, link til webshop
Permission (konkurrencer), link til website

INFORMATION
Advarsler, servicemeddelser, nye åbningstider

Du skal skabe værdi for dine følgere for at opnå deres engagement i form af Likes, Delinger, Kommentarer og Klik. Antallet af følgere er ikke så vigtigt som hvor aktive og engagerede dine følgere er.  Engagerede følgere skaber bedre og større reach, dvs. du når længere ud med dit budskab og til de rigtige.

Læs også disse tips til det gode opslag på Facebook.